Ubezpieczenia » PPK » Jak wprowadzić PPK w firmie?

Marcin Kowalik

Masz pytanie o ubezpieczenia? Zapytaj eksperta.

Jak wprowadzić PPK w firmie?

Dziś poznasz podstawowe informacje o tym jak wdrożyć PPK w firmie. Na pytania odpowiada ekspert – agent ubezpieczeniowy. Dzieli się swoimi opiniami i doświadczeniem.

Jak wprowadzić PPK?

Marcin: Jasne. No dobrze, ale teraz gdyby ktoś – właśnie taka firma, która przymierza się do wprowadzenia PPK – Ci zadał pytanie: „jak wprowadzić PPK?”, to na pewno byś nie rozpisał tego tylko jako kampanię informacyjną, ale tam jest też pewnie kilka innych jeszcze kroków. Jak byśmy mogli te kroki „jak wprowadzić PPK w firmie?” krótko wylistować, to byłoby super.

Wybór instytucji PPK

Sebastian: Pierwsza rzecz to jest przede wszystkim wybór instytucji. I ja tutaj zachęcam zawsze do tego, żeby spotkać się czy żeby porównać oferty kilku instytucji. Bo nawet u klientów, u których rozmawialiśmy i klienci mówią: „tak, tutaj ta oferta, którą pan przedstawił, zdecydowanie tak”. Ja mówię: „wiecie państwo, jednak dla własnego komfortu porównajcie rynek, bo tutaj rynek jest bardzo konkurencyjny, są różne oferty, sprawdźcie, przeanalizujcie i zobaczcie”.

Podpisanie umowy PPK

Później mamy kwestię wymogów tych ustawowych, czyli podpisania tej pierwszej umowy, przeprowadzenia akcji informacyjnej i dalej idąc – podpisania umów w imieniu pracowników. I tutaj bardzo ważna rzecz jest taka, że to są kwestie nawet te kadrowo-płacowe.

Ja powiem tak z własnego doświadczenia, że ten ostatni rok spowodował, że bardzo wzrosła moja świadomość, jeżeli chodzi o przepisy kadrowo-płacowe. Bo niestety obsługując PPK czy mając styczność z tym procesem, nie unikniemy tego, że pojawią się pytania: „kiedy naliczyć składki?”, „jak naliczać podatki?”, „jak sobie z tym wszystkim poradzić?”. Dlatego my staramy się stworzyć również specjalne, dedykowane szkolenia dla działów personalnych, kadrowo-płacowych, żeby te osoby też przeszły takie wdrożenie od tej strony praktycznej, czyli tego, co będą musiały robić.

Przygotowanie na rezygnację z PPK (wzory druków)

Dalej idąc jest ustalenie pewnych procedur, takich jak – nazwijmy to sobie – wyposażenia nawet firmy w druki dotyczące rezygnacji, zwiększenia wpłat czy powrotu do PPK. Tak żeby w momencie, kiedy pojawia się ten pracownik i mówi: „chciałbym coś załatwić”, to żeby wiedział, jak to sprawnie załatwić.

Ważną rzeczą, którą też praktykujemy, jest rozgraniczenie, co załatwiamy w kadrach, w płacach, a co załatwiamy w instytucji finansowej. To jest szalenie ważne, bo dla pracownika PPK w pewnym momencie staje się takim programem w pracy. To jest program i pracodawcy. I niekoniecznie mamy takie pierwsze skojarzenie: „aha, z tym muszę iść do kadr, a z tym muszę iść do instytucji finansowej”.

Dedykujemy zawsze też jednego opiekuna lub dwóch opiekunów do firmy, bo zauważyliśmy, że jest to taki proces, który wymaga szalenie dużego zaufania. Generalnie mnie pytają nieraz ludzie, czy warto czy nie warto być w PPK, czy się opłaca czy się nie opłaca. Ja bym powiedział, że jedyne pytanie jest takie, czy ufamy czy nie ufamy. Bo opłacalność tego programu jak najbardziej jest. Ta kwestia dotycząca zarobkowania tych wszystkich rzeczy – tutaj każde argumenty są generalnie in plus.

Natomiast pytanie jest jedno – czy ja zaufam? Bo mamy za sobą – nazwijmy to jednak po imieniu – nieudaną reformę OFE. Niektórzy też narzekają na kwestie dotyczące książeczek mieszkaniowych. I w tym całym negatywnym postrzeganiu naszej rzeczywistości finansowej, tych wszystkich reform, które miały miejsce, tak naprawdę ja dzisiaj na każdą taką okoliczność, jak widzę u pracowników, to widzę taki trochę pesymizm. Mówią: „wie pan co, fajnie to wygląda, ale chyba za dobrze – to się za chwilę zepsuje, to tak nie będzie, z OFE też tak miało być” i tak dalej. Więc tutaj jest szalenie ważna kwestia zaufania.

Zobacz też: lista instytucji finansowych PPK

Jak wprowadzić PPK w firmie. Etapy wdrożenia Pracowniczych Planów Kapitałowych.

Review Jak wprowadzić PPK w firmie?.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Marcin Kowalik

Moją misją jest przybliżenie złożonych często produktów ubezpieczeniowych każdemu z nas. Bardzo zależy mi na tym, aby o ubezpieczeniach mówić w prosty i zrozumiały sposób. Od ponad 10 lat łączę branżę ubezpieczeniową z klientami, a klientów, z doświadczonymi ekspertami ubezpieczeniowymi. Jestem autorem książki "Jak sprzedawać ubezpieczenia. 100 historii agentów ubezpieczeniowych". Jestem organizatorem konferencji Szczyt Ubezpieczeniowy. W przeszłości wykładałem na uczelniach wyższych. Moje felietony możesz znaleźć na przykład w Gazecie Ubezpieczeniowej. Ten serwis internetowy współtworzę wraz z doświadczonymi agentami ubezpieczeniowymi.