Quo vadis travel? Czy podróżowanie znów będzie ekscytujące?

Quo vadis travel ?

Czy podróżowanie znów będzie ekscytujące?

Globalny paraliż branży turystycznej spowodowany pandemią koronawirusa i obostrzeniami w przemieszczaniu się odbił się dużym spadkiem liczby podróży. Jakie perspektywy czekają branżę turystyczną w najbliższym czasie? Europ Assistance Polska przedstawia najważniejsze prognozy związane z podróżowaniem.

Szacuje się, że w 2020 r. liczba podróży międzynarodowych spadła aż o 70%. Spadek ten oznacza przeszło 1 miliard mniej podróży w porównaniu z 2019 r., co przekłada się na utratę ok. 1,2 biliona USD przychodów z turystyki zagranicznej.

Liczby mówią same za siebie, w branży turystycznej jeszcze nigdy nie mieliśmy do czynienia z takim kryzysem. Odbudowa branży zajmie jakiś czas. Jak długi? To zależy od rozwoju sytuacji związanej ze wciąż trwającą pandemią i postępem szczepień oraz segmentu klientów, jednak znacznie dłużej niż sądziliśmy w momencie wybuchu pandemii. Wydaje się jednak, że turystyka, jaką dotąd uprawialiśmy, nie powróci szybko, a turystyczny ekosystem zmieni się na długo.

Podróżować, czy nie podróżować oto jest pytanie

Oczywiście tak. Już teraz jednak poszukujemy większego bezpieczeństwa i bardziej zrównoważonych opcji na wakacje, nasze preferencje zmieniają się pod względem tego, gdzie i jak będziemy podróżować.

Pandemia koronawirusa zapoczątkowała zmiany w naszych oczekiwaniach i zachowaniach, które już mają wpływ na branżę turystyczną. Czy branża turystyczna będzie umiała sprostać naszym nowym oczekiwaniom i potrzebom, zapewnić nam poczucie bezpieczeństwa i lepsze doświadczenia? 

Ograniczenia związane z przemieszczaniem się nie sprawiły, że ludzie pragną podróżować mniej. Oczywiście kwestia bezpieczeństwa i zdrowia wyszła na pierwszy plan, ale zmęczenie lockdownem oraz naturalna chęć wypoczynku i poznawania nowych miejsc są często silniejsze niż poczucie ryzyka zakażenia wirusem.

Koszty podróży i ubezpieczenie podróży

Należy oczekiwać, że z uwagi na negatywny wpływ pandemii na wiele budżetów domowych podróżni będą zwracali większą uwagę na koszty podróży i będą szukali atrakcyjniejszych ofert i promocji. Wyjazdy last minute jeszcze bardziej zyskają na znaczeniu, także z uwagi na skrócenie perspektywy planowania podróży. 

W tym kontekście ubezpieczenia podróżne pokrywające koszty rezygnacji oraz często wysokie koszty medyczne za granicą, z szerokim zakresem assistance będą chętniej kupowane. 

Już teraz obserwujemy większą świadomość podróżujących, jeśli chodzi o ryzyka objęte ubezpieczeniem, w tym szczególnie te aktualne, związane z pandemią. Wydaje się, że to może być też duże wyzwanie dla tych dystrybutorów ubezpieczeń w ekosystemie turystycznym, którzy nie zawsze zwracali wystarczającą uwagę na faktyczne potrzeby podróżnych i relację cena ubezpieczenia a koszt pokrywanych ryzyk i zakresu – mówi Ryszard Grzelak, Prezes Europ Assistance Polska.

W kraju, czy za granicą?

Podróże krajowe będą preferowane przynajmniej jeszcze w pierwszej połowie 2021 roku. Jest to bowiem łatwiejszy i bezpieczniejszy sposób podróżowania, a przekraczanie granic nawet w Europie jest jeszcze problematyczne i obarczone ryzykiem zmian w trakcie rozpoczętej podróży. Niemniej jednak nie brakuje osób, które już teraz podróżują za granicę, a w drugiej połowie roku 2021 roku wyjazdy takie staną się bardziej popularne. 

Przemawiać będą za tym wygasająca pandemia oraz szybko rosnąca liczba osób, które już przeszły COVID-19 i osób zaszczepionych, ale również podejmowane środki bezpieczeństwa przez m.in. linie lotnicze, hotele oraz restauracje.  

Zmieniające się preferowane sposoby transportu w Europie, szczególnie własnym lub wynajętym autem oraz możliwość zachowania większego dystansu społecznego będą wspierały powrót do podróżowania za granicę. W związku z tym, ubezpieczenie auta z assistance zagranicznym i polisa podróżna, obejmująca udział własny w wynajętym aucie, będą bardziej pożądane – mówi Ryszard Grzelak.

Zrównoważone podróżowanie 

Coraz więcej osób zwraca uwagę na to, żeby planować podróże w sposób bardziej odpowiedzialny społecznie i ekologicznie.

W celu zmniejszania negatywnych skutków turystyki w wymiarze lokalnym i globalnym będziemy starać się podróżować poza tradycyjnym sezonem i wybierać mniejsze hotele oraz pensjonaty i mieszkania. Takie podróżowanie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo zdrowotne podróżujących, ale również poprawia doświadczenia i doznania, pozwala na lepsze poznanie lokalnego życia i kultury.

Dłuższe pobyty i potrzeba wygody zwiększy popularność polis ubezpieczeniowych z rocznym okresem ochrony, dzięki którym niezależnie od tego, kiedy zdecydują się na wyjazd, zawsze będą mieli zapewnioną ochronę.

Business Travel

W związku z pandemią, podróże służbowe, zostały w dużej mierze wstrzymane, telekonferencje stały się preferowanym narzędziem komunikacji. Okazało się przy tym, że często zmiana odbyła się bez szkody dla merytorycznego przebiegu tych zdalnych spotkań. Podróże służbowe nie wrócą więc długo do wymiaru z 2019 roku. Eksperci i analitycy rynkowi przewidują, że nie nastąpi to przed 2024-2025 rokiem.

Praca zdalna stała się powszechną praktyką, a świadczenie pracy z zagranicy i w podróży będzie coraz szerszym zjawiskiem, więc laptop stanie się częstszym elementem bagażu podróżnego. Właśnie w tych warunkach wzrośnie znaczenie bezpieczeństwa cyfrowego. Częste korzystanie z sieci WIFI, również za granicą, będzie stwarzało większe ryzyko ataków cyfrowych. Tu przydadzą się dobre polisy zapewniające ochronę na tę okoliczność. 

Technologie

Innowacje technologiczne odgrywały ważną rolę w procesie przywracania zaufania podróżnych. Dzięki rozwiązaniom cyfrowym będzie można łatwiej  kontrolować zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia, a to zapewni podróżnym większe poczucie bezpieczeństwa. Rozwój cyfryzacji związany z pandemią koronawirusa może przyczynić się do szybszego powszechnego wdrożenia takich rozwiązań jak: skanowanie biometryczne w celu identyfikacji pasażerów, samodzielna odprawa z automatycznymi stanowiskami na lotniskach czy wejście na pokład samolotu, które usprawnią obsługę pasażerów. Podobne rozwiązania mogą dotyczyć także innych dostawców usług turystycznych np. hoteli, w których nie będzie personelu i standardowej recepcji, a za pomocą zintegrowanej technologii goście sami będą mogli dokonać zakwaterowania oraz otrzymywać specjalny cyfrowy dostęp do pokoi.

Firmy, które swoimi rozwiązaniami i produktami wpiszą się w ten trend, mogą wygrać bardzo dużo. Zmiana sposobu planowania, rezerwacji i realizacji wycieczek w oparciu o nowe technologie to przyszłość turystyki.

W kryzysie jest szansa…

Dla całego ekosystemu podróżnego obecny kryzys to sprawdzian i wyzwanie, ale też szansa. Dla branży ubezpieczeniowej to szansa na zbudowanie nowych, lepszych doświadczeń klientów związanych z ochroną i bezpieczeństwem wyjazdów. Zapewnienie sprawniejszej obsługi klientom, prosta forma zakupu polisy turystycznej, a także towarzyszenie klientowi w każdym momencie podróży, zapewniając mu dostęp do informacji dotyczącej jego zdrowia, bezpieczeństwa, punktów pomocy medycznej i świadczeń medycznych w sytuacji choroby, to tylko niektóre elementy, jakie powinny znaleźć się w ofercie ubezpieczycieli. Wszystko to w oparciu o rozwiązania takie jak geolokalizacja, interfejs programu aplikacyjnego (API), sztuczna inteligencja (AI), analiza danych i system pozycjonowania (GPS), które dają dużo możliwości – dodaje Ryszard Grzelak.

Rezerwacja, anulowanie wyjazdu, zwrot kosztów podróży pieniędzy, możliwość zmiany daty podróży bez opłat, czy zakup i warunki ubezpieczenia turystycznego – to może być bardziej elastyczne i lepiej dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta. Odbudowa branży turystycznej będzie z pewnością wymagała zaangażowania wielu interesariuszy: rządów, stowarzyszeń, dostawców usług turystycznych i ubezpieczeń. Ten proces jednak już się rozpoczął, a niektórzy już znaleźli szanse w kryzysie i szybciej niż inni zareagowali na nagłe wyzwania. Dotyczy to m.in. niektórych linii lotniczych, hoteli czy ubezpieczycieli podróżnych, którzy bardzo szybko zaoferowali ubezpieczenia obejmujące ryzyka i pomoc w związku z COVID-19.

Dzięki wszystkim tym działaniom znów będziemy z przyjemnością planować podróże, które będą bezpieczne i ekscytujące.

O GRUPIE EUROP ASSISTANCE 

Europ Assistance, twórca idei assistance i założyciel tej branży na świecie, powstała w 1963 roku. Wspiera klientów dzięki sieci 750 000 dostawców usług i 39 centrów pomocy. Naszą misją jest niesienie pomocy i poczucia bezpieczeństwa ludziom i firmom – zawsze i wszędzie. Zapewniamy pomoc drogową, pomoc w podróży i ubezpieczenia, a także usługi pomocy osobistej, takie jak ochrona osób starszych, ochrona tożsamości cyfrowej, telemedycyna i Conciergerie. Wizją naszych 7 765 pracowników jest być najbardziej niezawodną firmą na świecie. Europ Assistance jest częścią Grupy Generali, jednego z wiodących ubezpieczycieli na świecie

Review Quo vadis travel? Czy podróżowanie znów będzie ekscytujące?.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *